Begeleiding

De Arend heeft het ondersteuningaanbod beschreven in het ondersteuningsprofiel. In dit profiel is te lezen hoe onze school vorm geeft aan het begeleiden van leerlingen en welke mogelijkheden we hebben voor extra ondersteuning.

Ondersteuning

De Arend is er voor leerlingen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Ons
doel is dat leerlingen ná groep 8 een vorm van regulier vervolgonderwijs kunnen volgen.

Wij bieden onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun ontwikkeling of andere specifieke behoeften. Het onderwijsaanbod in het SBO is daarom afgestemd op de individuele mogelijkheden en behoeften van de leerlingen, met als doel hen optimaal te laten groeien op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied.

Het curriculum in het SBO is gebaseerd op de kerndoelen van het reguliere basisonderwijs, maar wordt aangepast aan het niveau en de leerstijl van de leerlingen. We besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden zoals taal, lezen, rekenen, en schrijven. Dit gebeurt in kleine groepen met o.a. individuele begeleiding.

Differentiatie is een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod. De leerkrachten stemmen hun onderwijs af op de specifieke leerbehoeften van elke leerling. Dit betekent dat leerlingen onderwijs krijgen op hun eigen niveau, met materialen en opdrachten die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau. Er is ruimte voor maatwerk, zodat iedere leerling in zijn of haar eigen tempo kan leren.

Naast de cognitieve ontwikkeling besteden we in het SBO aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken aan vaardigheden zoals het omgaan met gevoelens, samenwerken en het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Deze vaardigheden worden geïntegreerd in het dagelijkse onderwijs en ondersteund door specifieke programma’s en interventies. Een veilige en gestructureerde leeromgeving is cruciaal in het SBO. We werken met duidelijke regels en routines, zodat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

Begeleiding en ondersteuning